Uszczelniacze do kół rowerowych

 

Uszczelniacze do kół rowerowych.

Obecnie koła rowerowy występują w dwóch systemach - tradycyjnym dętka + opona i bezdętkowym, z zastosowaniem specjalnych obręczy i opon umożliwiających szczelne osadzenie. Każde rozwiązanie ma wady i zalety oraz swoich zagorzałych zwolenników jak i wielu przeciwników. Nie będę próbował rozstrzygać, który system jest lepszy.

Najważniejsze, że w obydwu systemach można stosować płynne uszczelniacze, które zabezpieczą nas przed koniecznością naprawy koła na trasie.

W systemach dętkowych ″mleko″ zalepi pojedyncze przebicia na zewnętrznym obwodzie dętki, nie naprawi jednak uszkodzeń powstałych w wyniku dobicia obręczy do opony, co jest zazwyczaj skutkiem zbyt szybkiego najechania na przeszkodę, za niskim ciśnieniu powietrza w oponach.

W systemach bezdętkowych sytuacja jest podobna, uszczelniacze pomogą przy przebiciu opony na zewnętrznym obwodzie, natomiast są bezradne przy bocznych pęknięciach.

najskuteczniejsze i najczęściej stosowane uszczelniacze, to dostępne w sklepie Kolle.pl produkty Revo Sealant Continental i Effetto Mariposa Sagi.

 

Zasady stosowania uszczelniaczy.

Przy systemach dętkowych bardzo ważne jest użycie dętki o właściwym rozmiarze. Zastosowanie zbyt małych dętek powoduje ich nadmierne rozciągnięcie, co uniemożliwia uniemożliwia uszczelnienia przebicia przez płyn.

Do kół z dętkami płyn uszczelniający wlewamy przez zawór. Wykręcamy wkładkę zaworu (w systemach Shradera zawsze jest wykręcana, w systemach Presta tylko u markowych producentów jak np. Continental).

Zawór z wyjętą wkładką ustawiamy na ″godzinę 16″ i za pośrednictwem wężyka dołączanego do pojemnika z ″mlekiem″ wtłaczamy preparat do opony. W przypadku rowerów górskich jest to zazwyczaj ok. 50 - 60 ml.

Po wlaniu uszczelniacza wkręcamy wkładkę do zaworu i pompujemy koło do ok 3 atmosfer.

Następnie należy kilka razy obrócić koło i następnie wyregulować właściwe ciśnienie (powietrze upuszczamy gdy zawór jest ustawiony na ″godz. 10 lub 14″ co zapobiega wydobywaniu się preparatu.

Z oponami bezdętkowymi, jeżeli zalewamy przez zawór postępujemy podobnie.
Można też zsunąć kawałek opony z rantu, wlać uszczelniacz, założyć ponownie oponę i napompować koło.

Uwaga, przez zawór nie powinno napełniać się kół preparatami tworzonymi na bazie glikolu. Dostępne w sklepie kolle.pl uszczelniacze nie zawierają tej substancji.