Rowerowe hamulce hydrauliczne

Hamulce hydrauliczne charakteryzują się dużą siłą hamowania i wysoką modulacją (czułością na nacisk na klamkę, pozwalającą na bardzo precyzyjne dozowanie siły hamowania).

Podstawowe elementy układu rowerowego hamulca hydraulicznego:

  •  dźwignie hamulcowe (element wytwarzający ciśnienie w układzie)
  • przewody hydrauliczne ( przez nie płyn przepływa do zacisków hamulcowych)

  • zaciski hamulcowe (w zaciskach znajdują się tłoki, które wysuwając się w wyniku wzrostu ciśnienia dociskają okładziny cierne do tarczy hamulcowej)

  • okładziny hamulcowe (dociskane do tarczy hamulcowej powodują, w wyniku sił tarcia między tarczą a okładzinami wytracanie prędkości poprzez rower)

  • tarcze hamulcowe (element przymocowany do piasty, na który bezpośrednio działają siły tarcia wytwarzane prze cały układ)

Do zamocowania hamulców na przednim amortyzatorze (widelcu) i tylnym trójkącie służą odpowiednie, gwintowane otwory montażowe.

Tarcze hamulcowe można zamontować tylko do piast o konstrukcji odpowiednio przystosowanej do hamulców hydraulicznych.

Rowerowe hamulce hydrauliczne, szczelne i prawidłowo odpowietrzone nie wymagają żadnych specjalnych zabiegów konserwacyjnych.

Do rowerzysty należy dbałość o ogólną czystość układu, kontrolę grubości okładzin i tarczy hamulcowych.

Nadmiernie zużyte tarcze lub okładziny hamulcowe znacznie pogarszają hamowanie, a w skrajnych przypadkach mogą spowodować awarię hamulców i niezwłocznie powinny być wymienione na nowe.