Odpowietrzanie dampera

Odpowietrzanie, jak często to robić, dlaczego trzeba to robić, skąd się bierze powietrze w oleju?

 

Zapowietrzanie jest powodowane nieszczelnością w układzie. Szczelna i dobrze odpowietrzona instalacja nie wymaga obsługi. Nie ważne, czy są to hamulce, czy sterowanie sztycą albo damperem. Najczęściej odpowietrzamy układy po dokonaniu jakiejś naprawy, podczas której konieczne było rozszczelnienie.

 

Odpowietrzanie manetki sterującej damperem XLock.

Układ ten bardzo często sprawia kłopot mniej doświadczonym mechanikom. W przystępny sposób krok po kroku przedstawię czynności, które należy wykonać przy odpowietrzaniu manetki XLock.

Niezbędne narzędzia:

Dwie strzykawki, dwa wężyki z końcówkami do wkręcenia w manetkę i dampera.
(Najlepszym rozwiązanie jest specjalny zestaw do odpowietrzania hamulców.)

Klucz torx T10

Klucz torx T25

Olej do amortyzatorów 5WT

 

Napełniamy strzykawki olejem, jedną w 3/4, a drugą w 1/4 pojemności.

Wciskamy przycisk blokady XLock.

Manetkę ustawiamy poziomo.

Wykręcamy korek układu olejowego przy damperze (klucz T10).

Do dampera wkręcamy strzykawkę z większą ilością oleju.

Wykręcamy korek olejowy przy manetce.

Wkręcamy drugą strzykawkę.

Rozpoczynamy przetaczanie oleju. W pierwszej kolejności wciskamy strzykawkę przy damperze, a odciągamy przy manetce. Następnie odwrotnie, wciskamy przy manetce, a odciągamy przy damperze.

Po co najmniej dwukrotnym przepompowaniu oleju wytwarzamy podciśnienie w strzykawce wkręconej do manetki (lekko ciągnąc za tłok), w ten sposób pozbywamy się resztek powietrza z układu.

Następnie odblokowujemy przycisk blokady i naciskają na tłok strzykawki uzupełniamy płyn w manetce. Teraz ponownie wytwarzamy podciśnienie w celu usunięcia bąbelków powietrza. Czynność powtarzamy do ostatniego bąbla.

Wykręcamy strzykawkę.

Wkręcamy korek.

Odtłuszczamy manetkę i korek.

Cieszymy się z jazdy.