Kierownica rowerowa - geometria

Średnica kierownicy w miejscu mocowania hamulców i dźwigni przerzutek jest znormalizowana i wynosi 22,2 mm. Średnica mocowania kierownicy w mostku to 25,4 mm i 31,8 mm w rowerach MTB.

Szerokość, głębokość, zasięg i kąt - parametry określające kształt, a co za tym idzie zastosowanie kierownicy.
Szeroka kierownica poprawia stabilność roweru, daje pewność prowadzenia na trudnym podłożu, dlatego chętnie stosowana jest w enduro i DH. Od kąta wygięcia kierownicy zależy anatomiczne ułożenie nadgarstków. W rowerach XC stosowało się kierownice o wymiarach w zakresie 560-620 mm proste lub gięte, o niewielkim kącie wygięcia w tył i głębokości od 15 do 25 mm. Obecnie coraz częściej używa się kierownic o długości do 700 mm.

Kierownice stosowane w enduro FR i DH są znacznie szersze, zazwyczaj 700-800 mm, o głębokości powyżej 40 mm i dużym kącie wygięcia do tyłu.

Nowoczesne kierownice szosowe mają geometrię anatomiczną. Dzięki gięciom, które zapewniają wygodne ułożenie dłoni i nadgarstków w paru pozycjach oraz ułatwiają sterowanie klamkomanetkami. Szerokość kierownicy szosowej powinna odpowiadać zewnętrznej szerokości ramion kolarza i może wynosić od 400 do 460 mm. Zasięg i głębokość kierownicy szosowej dobieramy w zależności od budowy ciała, pozycji przyjmowanej na rowerze oraz od techniki jazdy i pedałowania.

W rowerach miejskich kształt kierownicy jest kompromisem pomiędzy dobrą sterownością roweru, a wygodą jazdy. Jest uzależniony od kształtu ramy.