DH czy Enduro?

Kolarstwo górskie doczekało się wielu odmian. Czasami mniej zorientowani mogą się w temacie pogubić. Spróbuję wyjaśnić w dużym skrócie co jest czym.

Zacznijmy od XCO. Jest to rodzaj wyścigów górskich odbywających się na określonej trasie, stanowiącej pętlę. Podczas zawodów trasę należy pokonać kilkukrotnie. Podstawową cechą tras XCO są długie i strome podjazdy, po których następują zjazdy często po bardzo trudnym terenie - kamienie, korzenie, uskoki terenu, ostre zakręty. W XCO najważniejsza jest kondycja niezbędna do wspinania się na podjazdach. Zjazdy, z powodu nie najlepszej techniki kolarzy nie należą do widowiskowych i zazwyczaj w tych miejscach nic się nie dzieje. Wyścigi są rozstrzygane na podjazdach.
Podobna formą są maratony, z tą jednak różnicą, że trasę o określonej długości pokonuje się raz. Zawodnicy po starcie na długi czas znikają w leśnych ostępach, żeby po jakimś czasie pojawić się na finiszu. Tu także kluczowe znaczenie mają podjazdy. W tych dyscyplinach używa się rowerów HT - tylko z przednim amortyzowanym widelcem.

Odrębnym rodzajem kolarstwa górskiego jest "grawitacja". Do tego odłamu należy Downhill, czyli zjazdy i Enduro.
Downhill polega na zjeżdżaniu po wcześniej przygotowanych trasach o znacznym stopniu trudności technicznych i długości zazwyczaj ok. 3 km. Na trasie zjazdowej jest wszystko co może utrudnić jazdę, oprócz stromizn czyhają na nas kamienie, korzenie, doły i piasek. Stałym elementem są dropy i hopy o znacznej wysokości. Dwudziestometrowe loty nie są czymś nadzwyczajnym, a prędkości przekraczające 50 km/h to norma. W downhillu na górę wjeżdżamy wyciągiem przystosowanymi do przewozu rowerów samochodami.

Enduro, to również zjazdy, z tą jednak różnicą, że bardzo często to rowerzysta wytycza sobie trasę, którą pojedzie. Zaawansowani kolarze zazwyczaj wybierają bardzo trudny technicznie tor jazdy, co daje największą zabawę z wyprawy. Enduro wymaga od rowerzysty sprawności, odwagi, świetnej techniki jazdy, dobrej orientacji w terenie i niezłej formy fizycznej. W Enduro na początek trasy dostajemy się o własnych siłach, wjeżdżając rowerem lub wchodząć.
Rowery do DH i Enduro muszą mieć pełne zawieszenie, wzmocnione osie i koła oraz opony o odpowiedniej szerokości.

W Downhillu i w XCO są rozgrywane oficjalne mistrzostwa świata. XCO jest dyscypliną olimpijską.